De “novemberoproep” van het gemeenschappelijk vakbondsfront: stakingsdriedaagse op 24, 25 en 26 november

Op 14 oktober jongstleden kwamen meer dan 120.000 mensen vreedzaam op straat in Brussel om hun bezorgdheid over de Arizonamaatregelen te uiten. In gemeenschappelijk front stuurden de vakbonden diezelfde dag een brief naar premier Bart De Wever en de vice-eerste ministers. Ondanks de grote betoging kregen we echter geen enkele reactie, enkel oorverdovende stilte vanuit de regering.

Meer nog, de premier legde in de begrotingsgesprekken een onverteerbaar menu op tafel die gezinnen en werknemers opnieuw hard zouden raken: een indexsprong, nog meer besparen op pensioenen, een btw-verhoging… En dat bovenop de eerdere afbraakmaatregelen in de sociale zekerheid en arbeidsmarkt. De chaos rond de pensioenmaatregelen is ondertussen enorm. Meer dan de helft van de vrouwen in ons land zal getroffen worden door de pensioenmalus. Op het gebied van flexibiliteit en arbeidstijd zijn al heel veel harde en onrechtvaardige ingrepen door de regering voorgesteld.

Een nieuwe stap na de grote betoging van 14 oktober is blijkbaar nodig. De vakbonden plannen daarom met het ‘November Appel’ een stakingsdriedaagse op 24, 25 en 26 november in de openbare en privésector.

Op zondag 23 november roepen ACV, ABVV en ACLVB op om massaal deel te nemen aan de nationale Mirabal-betoging tegen gendergerelateerd geweld. Vervolgens wordt het werk stilgelegd om gehoord te worden:

•    Op 24 november staken de spoorwegen;
•    Op 25 november staken alle openbare diensten in het land;
•    Op 26 november is er een interprofessionele nationale staking.

De driedaagse is een krachtig appel aan premier De Wever en de voltallige regering om de sociale afbraak te stoppen. Het kan nog, de afbraakmaatregelen zijn nog niet gestemd, er is dus nog tijd om het beleid bij te sturen.

De vakbonden vragen dat premier De Wever en de voltallige regering eindelijk werk maken van geloofwaardige alternatieven: een ernstige en rechtvaardige vermogensfiscaliteit, een taks op digitale activiteiten voor techgiganten én een serieuze en transparante doorlichting van de miljardensubsidies aan bedrijven.

Ook de simpele regel dat op ieder loon bijdragen aan de sociale zekerheid verschuldigd zijn, managementvennootschap of niet, hoort daarbij.

Kortom, een gezamenlijk appel voor meer rechtvaardigheid en een sterk sociaal contract, een oproep om te verenigen in plaats van te verdelen!

Vakbonden en middenveld betwisten hervorming werkloosheid voor Grondwettelijk Hof

Het gemeenschappelijk vakbondsfront (ABVV, ACV en ACLVB), gesteund door een reeks middenveldorganisaties, waaronder het Netwerk tegen Armoede en Hart boven Hard, dient op woensdag 29 oktober een verzoek tot nietigverklaring in bij het Grondwettelijk Hof, samen met een verzoek tot schorsing van de overgangsmaatregelen van de hervorming van de werkloosheid en van het principe zelf van de beperking in de tijd van de uitkeringen.

Deze hervorming, die door de regering-Arizona werd doorgevoerd, vormt een ongekende aanval op één van de pijlers van de Belgische sociale zekerheid.

Ze sluit de meest kwetsbare groepen in onze samenleving uit van het recht op uitkeringen, zonder dat er geloofwaardige begeleidingsmaatregelen of mechanismen om werkgevers verantwoordelijk te maken, worden voorzien. Erger nog, ze sluit in de eerste plaats de mensen uit die het verst van de arbeidsmarkt af staan, en geeft hun slechts zes maanden de tijd om een baan te vinden. Zes maanden die in de praktijk herleid zijn tot drie en een halve maand (de termijn tussen de ontvangst van de brief van de RVA die midden september is verstuurd en de eerste uitsluitingen die voor 1 januari 2026 zijn gepland).

Op juridisch vlak is de hervorming in strijd met verschillende grondwettelijke beginselen, zoals het beginsel van gewettigd vertrouwen, het recht op sociale zekerheid gewaarborgd door artikel 23 van de Grondwet (waarin het recht van eenieder op een menswaardig bestaan wordt vastgelegd) en de beginselen van gelijkheid en non-discriminatie die zijn opgenomen in de artikelen 10 en 11 van de Grondwet.

Noch de memorie van toelichting bij de wet, noch de antwoorden van minister Clarinval tijdens de werkzaamheden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers kan een dergelijke achteruitgang rechtvaardigen. Bovendien wijzen wij op de tegenstrijdigheden in het beleid van de minister.  De minister stelt dat de begroting aan de grondslag ligt van de hervorming, maar anderzijds beslist diezelfde minister om de belastingvrije overuren te verhogen, de flexi-jobs uit te breiden (die alleen toegankelijk zijn voor mensen die al een baan hebben), evenals de studentenjobs.  Het argument om tegen 2029 een werkgelegenheidsgraad van 80% te bereiken gaat niet op met deze laatstgenoemde maatregelen. Deze zijn immers niet toegankelijk voor uitgesloten werkzoekenden.

De hervorming richt zich in het bijzonder op groepen werkzoekenden voor wie de terugkeer naar of het behouden van een vaste baan gepaard gaat met een reeks welbekende obstakels: ouderen, jongeren, vrouwen, mensen met een handicap of een blijvende arbeidsongeschiktheid, kortgeschoolden, enz.

Maar de hervorming richt zich ook op mensen die op basis van een contract werken (bijvoorbeeld wijkwerkers, deeltijdsen met een inkomensgarantie-uitkering, freelance journalisten, enz.)

Afgezien van de juridische overwegingen vormt deze hervorming een breuk met het Sociaal Pact waarop het sociaal-economische evenwicht van onze samenleving al 80 jaar rust. Ze negeert de sociale oorzaken van uitsluiting. Deze hervorming dreigt tienduizenden mensen langdurig in onzekerheid te storten, hun gezinnen te verzwakken en de ongelijkheden verder te vergroten. 

Daarom betwisten vakbonden en middenveldorganisaties, verenigd in hun inzet voor mensenrechten en het behoud van onze sociale zekerheid, de grondwettelijkheid van een overhaaste en onrechtvaardige hervorming die in strijd is met de fundamentele verbintenissen van de Belgische staat. 

Lijst van organisaties en verenigingen die zich bij het beroep aansluiten:

Vanaf 17 october, werken vrouwen ‘gratis’ tot het einde van het jaar!

17 oktober is een even symbolische als aanstootgevende datum: indien we de totale loonkloof zouden omzetten in werktijd, worden vrouwen vanaf die datum niet meer betaald. Het gemiddelde verschil van 19,9% tussen het loon van vrouwen en dat van mannen komt overeen met bijna tweeënhalve maand ‘onbetaald’ werk voor vrouwen in vergelijking met hun mannelijke collega’s.

Loonongelijkheid blijft een structurele realiteit, die vrouwen tijdens hun hele loopbaan en tot aan hun pensioen enorm benadeelt.

We hebben het vaak over een kloof van 7%, wat overeenkomt met het verschil in uurloon tussen vrouwen en mannen. Maar dit cijfer verhult een veel diepgaandere realiteit: vrouwen bevinden zich vaak in deeltijds werk, veelal in onderbetaalde sectoren (handel, zorg, schoonmaak, dienstencheques).

Deze banen zijn vaak onzeker, slecht betaald en bieden weinig carrièrevooruitzichten. Gemiddeld duurt de loopbaan van vrouwen slechts 31,6 jaar, en 4 op de 10 vrouwen halen op 65-jarige leeftijd geen loopbaan van 35 jaar– terwijl de pensioenberekening is gebaseerd op een loopbaan van 45 jaar.

Deze achtergestelde loonsituatie heeft uiteraard gevolgen voor het pensioen van vrouwen.

Gemiddeld liggen de pensioenen van vrouwen 21% lager dan die van mannen, en zonder gelijkgestelde periodes (ziekte, zwangerschapsverlof, tijdelijke werkloosheid, enz.) zou dit verschil oplopen tot 43%!

Bovendien berooft de geplande afschaffing van het overlevingspensioen ongeveer 140.000 vrouwen van een essentieel vangnet.

En met de Arizona-regering gaan vrouwen opnieuw het gelag betalen!

In plaats van deze onrechtvaardige situatie aan te pakken, vermenigvuldigt de Arizona-regering haar aanvallen op deeltijdse werknemers, dus voornamelijk vrouwen:

Kortom, voor de Arizona-regering vormen vrouwen het doelwit, met hervormingen die structureel discriminerend zijn en net die precaire jobs treffen waarin vrouwen oververtegenwoordigd zijn.

Een ongeziene mobilisatie tegen Arizona

De nationale betoging van 14 oktober overtrof alle verwachtingen: een enorme menigte, van alle generaties en achtergronden, verenigd in solidariteit en vastberadenheid.
Samen hebben we een duidelijk signaal gestuurd naar de regering: neen tegen de sociale afbraak van Arizona, ja voor een rechtvaardige en solidaire samenleving!

Waardige pensioenen, kwaliteitsvolle jobs, een rechtvaardiger fiscaliteit, een ambitieuze ecologische transitie, respect voor syndicale rechten, erkenning van de Palestijnse staat… onze eisen zijn duidelijk en legitiem.

De strijd gaat verder: er kondigt zich een hete herfst aan om onze rechten te verdedigen en deze regering terug te dringen!

25.10.14_Manifesatation_nationale-12

Justitie bevestigt het wintermoratorium in Brussel: een essentiële vooruitgang voor het recht op huisvesting

Donderdag 9 oktober heeft het Grondwettelijk Hof het beroep van het Nationaal Eigenaars en Mede-eigenaars Syndicaat (NEMS) tegen de Brusselse ordonnantie over uithuiszettingen en het wintermoratorium verworpen.

Deze beslissing is een belangrijke overwinning voor het recht op huisvesting, in het bijzonder voor de meest kwetsbare huishoudens.

De ABVV-Brussel heeft, samen met het woonplatform (Fébul, IEB, MOC, Volksploegen, ACV, BBROW, Huurdersbond en Loyers Négociés), de juridische procedure actief ondersteund. Samen hebben we een belangrijke stap verdedigd: het verbod op uithuiszettingen tussen 1 november en 15 maart, met tegelijkertijd een compensatiemechanisme voor eigenaars.

Deze overwinning herinnert eraan dat een behoorlijke woning een fundamenteel recht is, geen aanpassingsvariabele.
ABVV-Brussel blijft zich inzetten om ervoor te zorgen dat deze beschermingsmaatregelen volledig worden toegepast en versterkt.

Werkloosheid: wat moet u doen als de RVA u een uitsluitingsbrief stuurt?

Sinds midden september 2025 is de RVA begonnen met het geleidelijk versturen van brieven waarin het einde van het recht op werkloosheidsuitkeringen wordt aangekondigd.

Deze brieven hebben rechtstreeks betrekking op duizenden Brusselaars en worden in verschillende golven verstuurd, afhankelijk van de duur van de werkloosheid van elke persoon. Ze worden zowel per post als via eBox verstuurd.

Ontvangt u een brief van de RVA? Dan is het essentieel om snel te handelen en u te informeren over uw rechten en de stappen die u moet ondernemen.

Alle praktische info vindt u op onze website

De hervorming is nog in uitvoering en de informatie die door de betrokken instellingen (RVA, Actiris, Bruxelles Formation, OCMW’s…) wordt meegedeeld, evolueert regelmatig.
Het ABVV Brussel verzamelt al deze gegevens en actualiseert zijn website voortdurend in een specifiek menu:

Raadpleeg de site regelmatig om de meest recente en betrouwbare informatie te krijgen!

Op onze website vindt u:

Het ABVV Brussel staat aan uw zijde om u te informeren, te adviseren en te verdedigen.

52 miljard overheidssteun aan bedrijven… kapitalisme aan het infuus?

Wie profiteert er van overheidsgeld? Niet wie je denkt…

Wanneer de Arizona-regering het heeft over “lasten”, “hervormingen” of besparingen, zijn het altijd dezelfden die de pineut zijn: de werklozen, de bijstandstrekkers, de openbare diensten.

Maar een nota van het Éconosphères-netwerk – eind mei gepubliceerd – zet het een en ander recht. Hieruit blijkt dat in 2022 commerciële privébedrijven 51,9 miljard euro aan overheidsgeld ontvingen.

Dat is enorm veel.

Ter vergelijking: dit vertegenwoordigt bijna 18% van de overheidsuitgaven, meer dan 9% van het bruto binnenlands product en meer dan tien keer de kosten van de uitkeringen voor volledig werklozen.

Met andere woorden: de staat geeft veel meer uit aan bedrijfsondersteuning dan aan werkloosheidsuitkeringen.

Miljarden steun, vaak zonder voorwaarden

Deze ondersteuning neemt vele vormen aan: loonsubsidies, verlagingen van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid, belastingvrijstellingen op winsten, investeringssteun, accijnsverlagingen, enz.

In werkelijkheid wordt een groot deel van de banen in de privésector gedeeltelijk gefinancierd met overheidsgeld. Dit staat mijlenver van het verhaaltje van de ‘vrije’ markt waar bedrijven zelf hun plan trekken. In plaats daarvan zijn we getuige van kapitalisme aan het infuus…

De overheid speelt de rol van aandeelhouder… zonder rechten

Verschillende economen spreken vandaag van een ‘stille aandeelhoudersstaat’. De overheid injecteert miljarden in bedrijven, zoals een aandeelhouder zou doen, maar zonder de controle te verkrijgen, zonder garanties te eisen, zonder dividenden terug te vorderen.

Ondertussen ontvangen bedrijven deze steun zonder enige echte verplichting om banen te creëren of ze te behouden, om de arbeidsomstandigheden te verbeteren of bij te dragen aan de ecologische transitie.

Zoek de fout…

En als bedrijven mensen ontslaan, zoals bij Audi in Vorst, is het nogmaals de samenleving die de rekening krijgt gepresenteerd.

Wie betaalt de rekening?

De Belgische staat moet de komende jaren 27 miljard euro besparen. Deze druk komt rechtstreeks voort uit de Europese budgettaire regels die besparingen opleggen.

Maar in plaats van dat geld te zoeken waar het is: in winsten, dividenden of belastingontduiking – pakt de overheid de werklozen en het sociaal beleid aan.

Mensen zonder werk worden gestigmatiseerd, beschuldigd, gestraft.

Bedrijven, aan de andere kant, blijven miljarden verdienen zonder dat er vragen bij worden gesteld.

En ondertussen kost belastingfraude het land meer dan € 30 miljard per jaar, en is er geen serieus plan om die fraude te bestrijden.

Het debat eindelijk openen

Waarom wordt er zo weinig gesproken over de steun aan bedrijven? Waarom wordt die steun niet geëvalueerd noch aan voorwaarden onderworpen? Waarom blijven we ze automatisch betalen, jaar na jaar, terwijl er elders met de botte bijl wordt op ingehakt?

Volgens Éconosphères werd er in 2022 meer dan 10 miljard euro aan loonsubsidies gegeven, voor een nettocreatie van ongeveer 12.000 banen in de commerciële sector tussen 2022 en 2023, oftewel bijna een miljoen euro overheidsgeld per gecreëerde baan.

Als de staat zoveel privétewerkstelling financiert, is dat dan nog echt wel  ‘privétewerkstelling’?

De vraag stellen is ze beantwoorden…

De analyse van Econosphères  – Un pognon de dingue (in het Frans)


Econosphères is een netwerk van organisaties en onderzoekers – waaronder het ABVV-Brussel – dat ernaar streeft economische kwesties opnieuw centraal te stellen in het democratisch debat.

Metro 3: tijd voor een reality check

Terwijl de kosten voor Metro 3 de pan uit rijzen, de oplevertermijnen steeds verder opschuiven en de Brusselse financiën steeds verder achteruitgaan, vraagt het ABVV-Brussel om een stopzetting of minstens een pauze van het project. De organisatie pleit voor een duurzamer alternatief en eist garanties voor de werknemers die getroffen worden door een mogelijke stopzetting van de werf.

Het project van de toekomstige metrolijn 3, die Evere met Vorst zou verbinden, staat centraal in het politiek en budgettair debat. De kosten zijn geëxplodeerd: meer dan 4,2 miljard euro, waarvan 3,2 miljard alleen al voor het noordelijke tracé. En ook de termijnen blijven opschuiven… Het zuidelijke deel, beloofd voor 2024, zal niet klaar zijn vóór 2031. Het noordelijke deel, oorspronkelijk gepland voor 2030, dreigt uitgesteld te worden tot 2040.

In een gewest dat financieel al zwaar onder druk staat, en waar de sociale noden enorm zijn (huisvesting, gezondheid, werkgelegenheid, klimaat…), legt de voortzetting van deze werf een zware hypotheek op de broodnodige publieke investeringen.

Daarbovenop komen grote technische onzekerheden, onder meer aan het Zuidpaleis en het Noordstation, en het ontbreken van een geloofwaardige financieringsoplossing. Meerdere pistes worden overwogen – publiek-private samenwerking, groene obligaties, hervorming van de gewestelijke financiering – maar geen enkele biedt op duurzame wijze een antwoord zonder andere collectieve prioriteiten op te offeren.

Het ABVV-Brussel pleit daarom voor een grondige herziening van het project en een ernstig onderzoek naar een geloofwaardig alternatief: het Premetro+-scenario. Dit alternatief, gesteund door Inter-Environnement Bruxelles, vertrekt van het bestaande tramnetwerk om de mobiliteit te verbeteren: versterking van de noord-zuidtunnel, modernisering van het materieel, verhoogde frequenties. Het resultaat? Een kostprijs die 88 % lager ligt dan het metroproject, minder zware werken, een snellere uitvoering… én minder impact op de gewestelijke financiën.

“Dat betekent niet dat we de werkgelegenheid uit het oog mogen verliezen” benadrukt Florence Lepoivre, algemeen secretaris van het ABVV-Brussel. “Wij vragen een begeleidingsplan voor de getroffen werknemers bij een eventuele stopzetting van de werf, via opleiding, heroriëntering en herinvestering van publieke middelen in andere projecten die beantwoorden aan de sociale noden van het Gewest en haar inwoners.”

Voor het ABVV-Brussel is het bovendien essentieel om ook werk te maken van de professionele mobiliteit. “Woon-werkverplaatsingen worden steeds problematischer in Brussel. We moeten daar een gedeelde prioriteit van maken voor de volgende regering en de sociale gesprekspartners, zowel voor het personenvervoer als voor het goederenvervoer. En we zijn ervan overtuigd dat doeltreffend mobiliteitsbeleid alleen mogelijk is op metropool niveau” aldus Florence Lepoivre.

Stoppen of doorgaan?

“Wij zijn van oordeel dat het in de huidige omstandigheden onverantwoord zou zijn om door te gaan met Metro 3. Wie dit project blijft steunen zonder solide publieke financiering, offert essentiële sociale beleidsmaatregelen, uitgeputte openbare diensten en elke hoop op een rechtvaardige transitie in Brussel op. De volgende Brusselse regering zal een moedige keuze moeten maken, gebaseerd op een objectieve evaluatie van de situatie en de alternatieven,” besluit Florence Lepoivre.

Voor het ABVV Brussel hypothekeert dit meer dan tien jaar oude project het vermogen om de dringende noden van vandaag aan te pakken.

Zomerwerkloosheid van leerkrachten: wat moet je doen?

Wanneer ontvang je je werkloosheidsuitkeringen?

Als je voldoet aan de toelaatbaarheidsvoorwaarden voor werkloosheid, kun je werkloosheidsuitkeringen krijgen na je uitgestelde bezoldigingsperiode.

Welke stappen moet je ondernemen?

Maak een afspraak met je FGTB-werkloosheidsdienst (afhankelijk van je woonplaats) na je uitgestelde bezoldigingsperiode (berekend door je vakcentrale – SETCa of ACOD), en breng je laatste correct ingevulde, gedateerde en ondertekende C4-Onderwijs mee.

Stempelkaart in juli en augustus

Gebruik bij voorkeur de elektronische stempelkaart voor de maanden juli en augustus 2025. Let op: je moet je inschrijven bij ACTIRIS/VDAB/Forem tussen 01/09 en 08/09 als je in september geen werk hervat.

Hervat je het onderwijs niet en heb je nog geen andere job gevonden?

Als je voldoet aan de voorwaarden, kun je recht hebben op werkloosheidsuitkeringen na je uitgestelde bezoldigingsperiode. Hiervoor moet je je laatste ingevulde en ondertekende C4-Onderwijs indienen bij je FGTB-permanentie (op papier of gescand).

Ben je aangesloten bij het BBTK?

Een bewerkbare tabel voor de berekening van de verworven vakantiedagen (met handleiding) is hier beschikbaar en de handleiding is hier te downloaden. Vul het document in en stuur het met je arbeidsgegevens naar mcpirenne@setca-fgtb.be.

Ben je aangesloten bij de ACOD?

De ACOD organiseert een permanentie op maandag 07/07/2025, dinsdag 08/07/2025, woensdag 09/07/2025 en donderdag 10/07/2025 van 9u00 tot 11u30 op Emile Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel (1ste verdieping, zaal 106/107). ACOD bezorgt nadien je aanvraag aan je werkloosheidspermanentie. De sector Onderwijs is gesloten van maandag 14 juli tot en met maandag 18 augustus 2025.

Fijne vakantie!

Vergeet niet om je statuut van kunstwerker te hernieuwen!

Loopt je statuut af vóór 1 oktober 2025?

Vergeet dan niet om het tijdig te vernieuwen!

Indien jouw statuut van kunstwerker eindigt op 1 oktober of in de daaropvolgende weken, is het tijd om de procedure tot hernieuwing ervan op te starten en eventueel je kunstwerkuitkering te herzien voor een nieuwe periode van drie jaar.

Daarom vragen wij je om het formulier C181 in te vullen, dat nodig is om je statuut te verlengen. Je kunt het ook downloaden via deze links: formulier C181 in PDF-formaatformulier C181 in WORD-formaat

Hoe vul ik formulier C181 in?

1. Download en open formulier C181 via deze links: formulier C181 in PDF-formaatformulier C181 in WORD-formaat

2. Vul zorgvuldig je persoonlijke gegevens in

3. Onderteken en dateer het formulier

4. Bezorg ons het ingevulde formulier samen met de vereiste documenten:
     • per e-mail naar het adres hernieuwing.P700@abvv.be
     • of per post naar het adres:   ABVV-Brussel – P700 – Zwedenstraat 45 – 1060 Sint-Gillis

Wacht niet langer: dien jouw aanvraag tot hernieuwing in vanaf 1 augustus 2025!

Jouw aanvraag tot hernieuwing kan vanaf 1 augustus 2025 bij de RVA worden ingediend. Wij raden aan om ons deze aanvraag zo snel mogelijk te bezorgen, zodat wij de continuïteit van je statuut kunnen verzekeren voor 1 oktober 2025.

→ Voor je je aanvraag indient, verzamel je al je prestaties en geef je ze aan.

Vermijd om je dossier pas in te dienen na 30 september 2025 want dit kan de administratieve verwerking van je dossier vertragen.

⚠️ Belangrijke informatie 

Doe zo snel mogelijk het nodige om te vermijden dat je rechten onderbroken worden!

Heb je een vraag? Heb je hulp nodig bij het invullen van dit formulier?

Een document met uitleg hoe je het formulier C181 invult, vind je hier. We raden je aan dit zorgvuldig te lezen voordat je begint.

We organiseren 4 informatiesessies om je te helpen met deze procedure. Je kan alleen deelnemen na reservatie via het online formulier. Het aantal deelnemers per sessie is beperkt tot maximaal 50.

1. Infosessie vrijdag 23 mei 2025 van 08.30 tot 10.00 uur   

2. Infosessie vrijdag 23 mei 2025 van 10.30 tot 12.00 uur   

3. Infosessie vrijdag 30 mei 2025 van 08.30 tot 10.00 uur   🌐 Ik schrijf me online in

4. Infosessie vrijdag 30 mei 2025 van 10.30 tot 12.00 uur   🌐 Ik schrijf me online in

Deze infosessies vinden plaats in het Auditorium ABVV-Brussel, Zwedenstraat 45 te 1060 Sint-Gillis.

Een vraag? Meer info nodig?

De P700-medewerksters en medewerkers staan voor je klaar op 📞 02 552 03 84 :

  • maandag van 13u tot 16u
  • dinsdag van 13u tot 16u
  • woensdag van 13u tot 16u
  • donderdag van 13u tot 16u
  • vrijdag van 13u tot 16u