52 miljard overheidssteun aan bedrijven… kapitalisme aan het infuus?
Wie profiteert er van overheidsgeld? Niet wie je denkt…
Wanneer de Arizona-regering het heeft over “lasten”, “hervormingen” of besparingen, zijn het altijd dezelfden die de pineut zijn: de werklozen, de bijstandstrekkers, de openbare diensten.
Maar een nota van het Éconosphères-netwerk – eind mei gepubliceerd – zet het een en ander recht. Hieruit blijkt dat in 2022 commerciële privébedrijven 51,9 miljard euro aan overheidsgeld ontvingen.
Dat is enorm veel.
Ter vergelijking: dit vertegenwoordigt bijna 18% van de overheidsuitgaven, meer dan 9% van het bruto binnenlands product en meer dan tien keer de kosten van de uitkeringen voor volledig werklozen.
Met andere woorden: de staat geeft veel meer uit aan bedrijfsondersteuning dan aan werkloosheidsuitkeringen.
Miljarden steun, vaak zonder voorwaarden
Deze ondersteuning neemt vele vormen aan: loonsubsidies, verlagingen van de werkgeversbijdragen voor de sociale zekerheid, belastingvrijstellingen op winsten, investeringssteun, accijnsverlagingen, enz.
In werkelijkheid wordt een groot deel van de banen in de privésector gedeeltelijk gefinancierd met overheidsgeld. Dit staat mijlenver van het verhaaltje van de ‘vrije’ markt waar bedrijven zelf hun plan trekken. In plaats daarvan zijn we getuige van kapitalisme aan het infuus…
De overheid speelt de rol van aandeelhouder… zonder rechten
Verschillende economen spreken vandaag van een ‘stille aandeelhoudersstaat’. De overheid injecteert miljarden in bedrijven, zoals een aandeelhouder zou doen, maar zonder de controle te verkrijgen, zonder garanties te eisen, zonder dividenden terug te vorderen.
Ondertussen ontvangen bedrijven deze steun zonder enige echte verplichting om banen te creëren of ze te behouden, om de arbeidsomstandigheden te verbeteren of bij te dragen aan de ecologische transitie.
Zoek de fout…
En als bedrijven mensen ontslaan, zoals bij Audi in Vorst, is het nogmaals de samenleving die de rekening krijgt gepresenteerd.
Wie betaalt de rekening?
De Belgische staat moet de komende jaren 27 miljard euro besparen. Deze druk komt rechtstreeks voort uit de Europese budgettaire regels die besparingen opleggen.
Maar in plaats van dat geld te zoeken waar het is: in winsten, dividenden of belastingontduiking – pakt de overheid de werklozen en het sociaal beleid aan.
Mensen zonder werk worden gestigmatiseerd, beschuldigd, gestraft.
Bedrijven, aan de andere kant, blijven miljarden verdienen zonder dat er vragen bij worden gesteld.
En ondertussen kost belastingfraude het land meer dan € 30 miljard per jaar, en is er geen serieus plan om die fraude te bestrijden.
Het debat eindelijk openen
Waarom wordt er zo weinig gesproken over de steun aan bedrijven? Waarom wordt die steun niet geëvalueerd noch aan voorwaarden onderworpen? Waarom blijven we ze automatisch betalen, jaar na jaar, terwijl er elders met de botte bijl wordt op ingehakt?
Volgens Éconosphères werd er in 2022 meer dan 10 miljard euro aan loonsubsidies gegeven, voor een nettocreatie van ongeveer 12.000 banen in de commerciële sector tussen 2022 en 2023, oftewel bijna een miljoen euro overheidsgeld per gecreëerde baan.
Als de staat zoveel privétewerkstelling financiert, is dat dan nog echt wel ‘privétewerkstelling’?
Econosphères is een netwerk van organisaties en onderzoekers – waaronder het ABVV-Brussel – dat ernaar streeft economische kwesties opnieuw centraal te stellen in het democratisch debat.
Metro 3: tijd voor een reality check
Terwijl de kosten voor Metro 3 de pan uit rijzen, de oplevertermijnen steeds verder opschuiven en de Brusselse financiën steeds verder achteruitgaan, vraagt het ABVV-Brussel om een stopzetting of minstens een pauze van het project. De organisatie pleit voor een duurzamer alternatief en eist garanties voor de werknemers die getroffen worden door een mogelijke stopzetting van de werf.
Het project van de toekomstige metrolijn 3, die Evere met Vorst zou verbinden, staat centraal in het politiek en budgettair debat. De kosten zijn geëxplodeerd: meer dan 4,2 miljard euro, waarvan 3,2 miljard alleen al voor het noordelijke tracé. En ook de termijnen blijven opschuiven… Het zuidelijke deel, beloofd voor 2024, zal niet klaar zijn vóór 2031. Het noordelijke deel, oorspronkelijk gepland voor 2030, dreigt uitgesteld te worden tot 2040.
In een gewest dat financieel al zwaar onder druk staat, en waar de sociale noden enorm zijn (huisvesting, gezondheid, werkgelegenheid, klimaat…), legt de voortzetting van deze werf een zware hypotheek op de broodnodige publieke investeringen.
Daarbovenop komen grote technische onzekerheden, onder meer aan het Zuidpaleis en het Noordstation, en het ontbreken van een geloofwaardige financieringsoplossing. Meerdere pistes worden overwogen – publiek-private samenwerking, groene obligaties, hervorming van de gewestelijke financiering – maar geen enkele biedt op duurzame wijze een antwoord zonder andere collectieve prioriteiten op te offeren.
Het ABVV-Brussel pleit daarom voor een grondige herziening van het project en een ernstig onderzoek naar een geloofwaardig alternatief: het Premetro+-scenario. Dit alternatief, gesteund door Inter-Environnement Bruxelles, vertrekt van het bestaande tramnetwerk om de mobiliteit te verbeteren: versterking van de noord-zuidtunnel, modernisering van het materieel, verhoogde frequenties. Het resultaat? Een kostprijs die 88 % lager ligt dan het metroproject, minder zware werken, een snellere uitvoering… én minder impact op de gewestelijke financiën.
“Dat betekent niet dat we de werkgelegenheid uit het oog mogen verliezen” benadrukt Florence Lepoivre, algemeen secretaris van het ABVV-Brussel. “Wij vragen een begeleidingsplan voor de getroffen werknemers bij een eventuele stopzetting van de werf, via opleiding, heroriëntering en herinvestering van publieke middelen in andere projecten die beantwoorden aan de sociale noden van het Gewest en haar inwoners.”
Voor het ABVV-Brussel is het bovendien essentieel om ook werk te maken van de professionele mobiliteit. “Woon-werkverplaatsingen worden steeds problematischer in Brussel. We moeten daar een gedeelde prioriteit van maken voor de volgende regering en de sociale gesprekspartners, zowel voor het personenvervoer als voor het goederenvervoer. En we zijn ervan overtuigd dat doeltreffend mobiliteitsbeleid alleen mogelijk is op metropool niveau” aldus Florence Lepoivre.
Stoppen of doorgaan?
“Wij zijn van oordeel dat het in de huidige omstandigheden onverantwoord zou zijn om door te gaan met Metro 3. Wie dit project blijft steunen zonder solide publieke financiering, offert essentiële sociale beleidsmaatregelen, uitgeputte openbare diensten en elke hoop op een rechtvaardige transitie in Brussel op. De volgende Brusselse regering zal een moedige keuze moeten maken, gebaseerd op een objectieve evaluatie van de situatie en de alternatieven,” besluit Florence Lepoivre.
Voor het ABVV Brussel hypothekeert dit meer dan tien jaar oude project het vermogen om de dringende noden van vandaag aan te pakken.
Zomerwerkloosheid van leerkrachten: wat moet je doen?
Wanneer ontvang je je werkloosheidsuitkeringen?
Als je voldoet aan de toelaatbaarheidsvoorwaarden voor werkloosheid, kun je werkloosheidsuitkeringen krijgen na je uitgestelde bezoldigingsperiode.
Welke stappen moet je ondernemen?
Maak een afspraak met je FGTB-werkloosheidsdienst (afhankelijk van je woonplaats) na je uitgestelde bezoldigingsperiode (berekend door je vakcentrale – SETCa of ACOD), en breng je laatste correct ingevulde, gedateerde en ondertekende C4-Onderwijs mee.
Stempelkaart in juli en augustus
Gebruik bij voorkeur de elektronische stempelkaart voor de maanden juli en augustus 2025. Let op: je moet je inschrijven bij ACTIRIS/VDAB/Forem tussen 01/09 en 08/09 als je in september geen werk hervat.
Hervat je het onderwijs niet en heb je nog geen andere job gevonden?
Als je voldoet aan de voorwaarden, kun je recht hebben op werkloosheidsuitkeringen na je uitgestelde bezoldigingsperiode. Hiervoor moet je je laatste ingevulde en ondertekende C4-Onderwijs indienen bij je FGTB-permanentie (op papier of gescand).
Ben je aangesloten bij het BBTK?
Een bewerkbare tabel voor de berekening van de verworven vakantiedagen (met handleiding) is hier beschikbaar en de handleiding is hier te downloaden. Vul het document in en stuur het met je arbeidsgegevens naar mcpirenne@setca-fgtb.be.
Ben je aangesloten bij de ACOD?
De ACOD organiseert een permanentie op maandag 07/07/2025, dinsdag 08/07/2025, woensdag 09/07/2025 en donderdag 10/07/2025 van 9u00 tot 11u30 op Emile Jacqmainlaan 20, 1000 Brussel (1ste verdieping, zaal 106/107). ACOD bezorgt nadien je aanvraag aan je werkloosheidspermanentie. De sector Onderwijs is gesloten van maandag 14 juli tot en met maandag 18 augustus 2025.
Fijne vakantie!
Vergeet niet om je statuut van kunstwerker te hernieuwen!
Loopt je statuut af vóór 1 oktober 2025?
Vergeet dan niet om het tijdig te vernieuwen!
Indien jouw statuut van kunstwerker eindigt op 1 oktober of in de daaropvolgende weken, is het tijd om de procedure tot hernieuwing ervan op te starten en eventueel je kunstwerkuitkering te herzien voor een nieuwe periode van drie jaar.
4. Bezorg ons het ingevulde formulier samen met de vereiste documenten: • per e-mail naar het adres hernieuwing.P700@abvv.be • of per post naar het adres: ABVV-Brussel – P700 – Zwedenstraat 45 – 1060 Sint-Gillis
Wacht niet langer: dien jouw aanvraag tot hernieuwing in vanaf 1 augustus 2025!
Jouw aanvraag tot hernieuwing kan vanaf 1 augustus 2025 bij de RVA worden ingediend. Wij raden aan om ons deze aanvraag zo snel mogelijk te bezorgen, zodat wij de continuïteit van je statuut kunnen verzekeren voor 1 oktober 2025.
→ Voor je je aanvraag indient, verzamel je al je prestaties en geef je ze aan.
→ Vermijd om je dossier pas in te dienen na 30 september 2025 want dit kan de administratieve verwerking van je dossier vertragen.
⚠️ Belangrijke informatie
Als je toepassingsperiode afloopt tijdens een periode waarin je geen recht hebt op uitkeringen (bijvoorbeeld wegens ziekte of beroepsactiviteit), kan je je nieuwe aanvraag indienen → ofwel op het einde van jouw vorige toepassingsperiode, → ofwel na de periode waarin je geen recht had op uitkeringen.
In alle gevallen begint de nieuwe toepassingsperiode de dag na het einde van de vorige. De betaling van de uitkeringen wordt echter pas hervat na afloop van de periode waarin je geen recht had op uitkeringen.
Prestaties die na de indiening van je aanvraag plaatsvinden, worden helaas niet mee opgenomen in de herberekening van je uitkering.
Als je op het moment van de hernieuwing zelfstandige in hoofdberoep bent, moet je wachten tot het officiële einde van jouw zelfstandige activiteit om een aanvraag in te dienen. Het nieuwe recht start de dag na het einde van jouw zelfstandige activiteit.
Doe zo snel mogelijk het nodige om te vermijden dat je rechten onderbroken worden!
Heb je een vraag? Heb je hulp nodig bij het invullen van dit formulier?
Een document met uitleg hoe je het formulier C181 invult, vind je hier. We raden je aan dit zorgvuldig te lezen voordat je begint.
We organiseren 4 informatiesessies om je te helpen met deze procedure. Je kan alleen deelnemen na reservatie via het online formulier. Het aantal deelnemers per sessie is beperkt tot maximaal 50.
1. Infosessie vrijdag 23 mei 2025 van 08.30 tot 10.00 uur
2. Infosessie vrijdag 23 mei 2025 van 10.30 tot 12.00 uur
De oproep van 85 stemmen uit het middenveld – burgers, vakbonden, verenigingen, kunstenaars, academici en activisten – voor een progressieve alliantie!
Het Gewest heeft een regering nodig die opgewassen is tegen de uitdagingen: solidair, ecologisch en resoluut progressief. De meerderheid bestaat al – het volstaat de stap te zetten om ze te realiseren.
Vandaag verenigen 85 mensen uit het middenveld zich om die oproep luid en duidelijk te lanceren.
Brussel heeft dringend nood aan een regering. Maar niet eender welke regering.
Oproep tot een progressieve coalitie
11 maanden na de verkiezingen van 9 juni 2024 heeft Brussel nog steeds geen regering. Alle coalities zijn overwogen, ook de meest ingewikkelde. Behalve één: die van een linkse meerderheid die een progressieve regering zou steunen.
Zo’n meerderheid is er al in het Brusselse parlement, waar een linkse meerderheid tegen een rechtse minderheid heeft gestemd over ondubbelzinnige teksten, zoals die waarin de genocide op het Palestijnse volk wordt erkend of die tegen buitensporige huurprijzen.
Waarom zou het elan dat we hebben gezien bij deze twee emblematische dossiers niet kunnen leiden tot een regering die door dezelfde meerderheid wordt gesteund? Gezien de groeiende chaos in de leiding van het Gewest is dit nu het enige haalbare democratische alternatief.
De vraag komt van alle kanten: Brussel heeft dringend een regering nodig. Maar niet eender welke regering. Alleen een progressieve regering kan een coherente meerderheid hebben in beide taalgroepen.
Maar dat is niet de enige reden voor deze oproep.
Op federaal niveau voert de Arizona-regering een beleid van sociale en ecologische afbraak. Ze organiseert bezuinigingen die alleen de werkende bevolking treffen, terwijl de belangen van de machtigen worden gevrijwaard. Bovendien maken de rechtse partijen in Arizona er geen geheim van dat ze Brussel onder curatele willen plaatsen.
Er is geen enkele reden waarom de Brusselaars hierin zouden meegaan. Politiek links heeft in Brussel altijd een meerderheid gehad, zowel bij de stembusgang als in het parlement. Vandaag heeft die linkerzijde de mogelijkheid om te tonen dat het ook anders kan, door zich te engageren in een regeringsvorming. Ze heeft de plicht samen te werken aan een duurzame en veerkrachtige samenleving in onze stadsgewest, voor sociale en ecologische rechtvaardigheid, met zorg en solidariteit als politiek kompas.
Velen in sociale en culturele organisaties en in het maatschappelijk middenveld willen zo’n politiek project. Deze oproep is geen blanco cheque: we zullen zelf waakzame partners blijven. We zijn ons bewust van de uitdagingen waarvoor ons stad-gewest staat. We kennen de noodzaak om op veel gebieden een koerswijziging door te voeren. Maar het is absoluut noodzakelijk dat zo’n beleid steunt op de vitale krachten in de Brusselse bevolking.
Op deze 1ste mei 2025 roepen we de politieke krachten, bezorgd over de toekomst van Brussel, die zich herkennen in deze ambitie op om de sprong te wagen.
Samen kunnen jullie het doen.
Stel ons niet teleur.
De 85 ondertekenaars :
(Eerste ondertekenaars in vette letters)
Mateo Alaluf (ULB)
Alejandra Alarcon-Henriquez (BePAx)
Déborah Antunes Madeira (Centre Athena)
Myriam Azar, Eduardo Carnevale et Aline Jacques (collectif Alpha)
Georges Bauherz (neuropsychiatre)
Joëlle Baumerder (fondatrice de la Maison du Livre)
Claire Billen (ULB)
Clement Bogaerts (Seso-SETM) Françoise Bloch (metteure en scène)
Manuela Bruyndonckx (employée retraitée, ULB)
Jean-Michel Cappoen (SETCa-BBTK)
Michel Caraël (ULB)
Rudy Cassart (Banlieues)
Giulia Contes et Gregory Mauzé (CNAPD)
Anne Coppieters (Lire et Écrire Bruxelles)
Eric Corijn (VUB)
Valter Cortese (ULB)
Kim Collyns (FGTB Centrale Générale – ABVV Algemene Centrale)
Eric Crokaert (FGTB Horval)
Jean Daems (ex-secrétaire général MOC)
Simon de Brouwer (SeTIS)
Diana De Crop (Les Amis d’ma mère)
Rémi Dekoninck (projet Lama)
Sarah de Liamchine (PAC)
Jo De Leeuw (militante CGSP Enseignement)
Jean-Luc De Meulemeester (ULB)
Lieven De Cauter (KUL)
Violaine Deneys (CGSP-ACOD)
Olivier De Schutter (UCL)
Alexis Deswaef (avocat)
Bernard De Vos (délégué général honoraire aux droits de l’enfant)
Muriel Di Martinelli (CGSP ALR BRU)
Amine El Asli (éducateur, conseiller philosophique)
Henri Eisendrath (VUB)
Sabrina Ergen (Arpaije-OiSP, Esmi)
Hugues Esteveny (travailleur social)
Anne Fievet et Sébas/en Gratoir (Forest à gauche / Vorst Links)
Camille Fortunier (ULB/INeS)
Catherine François (Mission locale Saint-Gilles)
Eric Fabri (ULB)
Marc Frère (Arau)
Pierre Galand (ancien sénateur)
Michel Genet (responsable associatif)
Martin Georges (Revue Politique)
Henri Goldman (le blog cosmopolite)
Carole Grandjean (militante associative)
Serge Gutwirth (VUB)
Mejed Hamzaoui (ULB)
Michel Hubert (UCL et ULB)
Françoise Kemajou (Pour la Solidarité)
Francine Esther Kouablan (Mrax)
Najar Lahouari (Métallos MWB – Metallos MWB)
Alain Leduc (Université populaire de Bruxelles)
Adrien Lenoble (Mission locale Saint-Gilles)
Florence Lepoivre (FGTB Bruxelles)
Arnaud Lismond-Mertes (CSCE – Ensemble!)
Gabriel Maissin (économiste, UCL)
Esteban Martinez (ULB)
Marco Martiniello (ULg)
Fred Mawet (militante CGé)
Eléonore Merza-Bronstein (MOC Bruxelles)
Mark Michiels (Louis Paul Boonkring)
Jacques Morel (médecin, ancien député)
David Murgia (acteur, metteur en scène)
Carla Nagels (ULB)
Sotieta Ngo (Ciré)
Irène Pêtre (ex-permanente nationale CNE)
Julien Pieret (ULB)
Andrea Rea (ULB/InES)
July Robert (autrice et traductrice)
Michel Roland (médecin, ULB, projet Lama)
Eleonora Sambasile (CFA)
Pierre Schoemann (FSPST)
Claude Semal (artiste, L’Asymptomatique)
Cataline Sénéchal (travailleuse associative)
Daniel Soil (écrivain public, romancier)
Michel Staszewski (historien)
Andreas Stathopoulos (Le DK)
Marcelle Stroobants (ULB)
Cedric Tolley (sociologue)
Martin Vander Elst (anthropologue)
Felipe Van Keirsbilck (CNE)
Philippe Vansnick (CSC Bruxelles)
Mathieu Verhaegen (CGSP ALR BRU)
Véronique Wemaere (Solsoc)
Yasmina Zian (ULB)
Onze analyse : Brusselse OCMW’s in het centrum van de sociale afbraak
De beperking in de tijd van de werkloosheidsuitkeringen zal duizenden Brusselaars uit het sociale zekerheidsstelsel duwen. Velen zullen zich tot het OCMW moeten wenden, dat strengere regels hanteert en nu al over onvoldoende middelen beschikt.
Deze asociale hervorming van de regering-De Wever-Bouchez ondermijnt ons solidaire model, overbelast de OCMW’s en schuift de verantwoordelijkheid van het federale niveau naar de gemeenten. Zonder herfinanciering dreigt het hele systeem te bezwijken.
Deze actualiteitsfiche roept op tot een gezamenlijke tegenreactie om de sociale zekerheid te verdedigen, de OCMW’s te herfinancieren en de rechten van de werknemers en de OCMW-cliënten te beschermen..
Uitsluitingen uit de werkloosheid, overbelaste diensten, aanvallen op het personeel: de maat is vol voor de OCMW’s!
De federale regering legt de laatste hand aan haar plan om de werkloosheidsuitkeringen in de tijd te beperken. Vanaf 1 januari 2026 zullen meer dan 32.000 uitgesloten Brusselaars zonder inkomen vallen. Ze hebben geen andere uitweg dan een leefloon aanvragen bij het OCMW.
En dat terwijl de Brusselse OCMW’s al overbelast zijn.
Al jarenlang klagen de vakbonden aan:
de structurele onderfinanciering van de OCMW’s,
geen garanties voor de continuïteit van de subsidies,
de gedeeltelijke terugbetaling van de leeflonen,
de overbelasting en het personeelsgebrek,
de afbrokkeling van de werkomstandigheden en van de kwaliteit van de diensten aan de bevolking.
Deze problemen zijn nog erger geworden als gevolg van enkele recente politieke besluiten, zoals de besparing van 20 miljoen euro op gewestsubsidies eind 2023, waardoor ongeveer 247 eerstelijnsposten verloren zijn gegaan.
Met de komende federale hervorming dreigen de OCMW’s overspoeld te worden, op een moment dat het personeel al onder druk staan, erkenning ontberen en steeds meer uitgeput raken.
Geconfronteerd met deze situatie hebben de Brusselse vakbonden (ACOD/CGSP, ACV/CSC en VSOA/SLFP) een gezamenlijke stakingsaanzegging ingediend voor al het Brusselse OCMW-personeel voor vandaag 24 april.
Tegelijkertijd wordt een mars georganiseerd in Brussel om de uitsluitingen uit de werkloosheid, de besparingen en de afbraak van openbare diensten aan de kaak te stellen.
ABVV-Brussel steunt deze mobilisatie voluit:
de hervormingen van de werkloosheid treffen frontaal mensen die het al moeilijk hebben
door de hervormingen komt de last massaal terecht bij de gemeenten, zonder hen de nodige middelen hiertoe toe te kennen
de werkomstandigheden van het OCMW-personeel, dat het nu al enorm moeilijk heeft, zullen nog meer verslechteren,
de hervorming is een onderdeel van een bredere strategie om sociale rechten en de welvaartsstaat te ontmantelen.
De ABVV-Brussel solidair met de werkneemsters en werknemers van Cora
De aankondiging van de sluiting van de Cora-winkels stort 1800 werkneemsters en werknemers in totale onzekerheid. Na jaren van trouwe dienst, opgelegde flexibiliteit en offers in naam van de winst, worden zij vandaag brutaal aan de kant geschoven.
Deze beslissing, even hard als onrechtvaardig, kadert in een verontrustende tendens: de sociale afbraak in de sector van de grote distributie. Na Makro, Match en Delhaize is het opnieuw de logica van de winst die honderden gezinnen vermorzelt. En het zijn altijd dezelfde mensen die de rekening betalen: de werknemers.
De directie van Cora draagt een zware verantwoordelijkheid, maar staat daar niet alleen in. De asociale maatregelen van de federale regering – de afschaffing van het brugpensioen, de verstrenging van de werkloosheidsreglementering, de toenemende druk op de OCMW’s – laten werknemers zonder vangnet achter in het licht van zulke massaontslagen. Het gevolg: meer onzekerheid, minder vooruitzichten, meer leed.
Het ABVV-Brussel betuigt zijn volledige solidariteit met de collega’s van Cora en brengt hulde aan het engagement van de syndicale afgevaardigden die elke dag opnieuw opkomen voor hun rechten en hun waardigheid.
Wij zullen aan hun zijde staan, in het verzet én aan de onderhandelingstafel. Wij geven geen duimbreed toe.
Overweeg je een 4/5de landingsbaan? Wacht niet langer
Denk je eraan om het iets rustiger aan te doen via een 4/5de landingsbaan? Maak er nu werk van, want de huidige voorwaarden blijven maar geldig tot 30 juni 2025. Daarna wordt het strenger, moeilijker en mogelijk nadeliger voor je pensioen.
De federale regering-De Wever wil de toegang tot landingsbanen flink verstrengen. Een landingsbaan houdt in dat je je werktijd met 1/5de (of 1/2de) verlaagt, en dit tot aan je pensioen. De aanvraag moet schriftelijk gebeuren bij je werkgever én bij de RVA (via Break@Work).
Strengere toegangsvoorwaarden
Nu heb je toegang tot landingsbanen vanaf 60 jaar met 25 jaar beroepsverleden
Er zijn bepaalde uitzonderingen van beroepen die sneller gebruik kunnen maken van een landingsbaan (vanaf 55 jaar):
werknemers met een lange loopbaan
werknemers met een zwaar beroep
werknemers die 20 jaar nachtarbeid hebben verricht
werknemers in de bouwsector met medisch attest van arbeidsongeschiktheid
werknemers in beschutte werkplaats, maatwerkbedrijven …
werknemers in ondernemingen in moeilijkheden of herstructurering
Binnenkort heb je pas toegang vanaf 30 jaar loopbaan (oplopend naar 35 jaar loopbaan in 2030).
Minder pensioenopbouw tijdens landingsbaan
Niet-gewerkte periodes tijdens de landingsbaan worden in de toekomst gelijkgesteld aan een ‘beperkt fictief loon’, wat een lagere pensioenopbouw betekent voor wie meer dan €32.122,36 per jaar verdient.
Niet-gewerkte periodes, o.a. in het kader van een landingsbaan, worden vanaf 2031 begrensd tot maximaal 20% van de pensioenopbouw. Die ‘cap’ wordt vanaf 2027 geleidelijk ingevoerd.
Samengevat: je zal langer moeten werken voor je recht hebt op een landingsbaan, én het kan een pensioenverlies betekenen.
Wacht niet tot het laatste moment
Voor bedrijven met meer dan 20 werknemers moet je je aanvraag ten laatste op 31 maart 2025 indienen om zeker te zijn van een correcte behandeling. Werk je in een kleinere onderneming? Dan ben je eigenlijk al te laat volgens de standaardtermijn, maar je werkgever kan alsnog instemmen met een kortere procedure.
Belangrijk: we roepen, omwille van de mogelijke ingrepen in de gelijkgestelde periodes, momenteel niet op om een 1/2 landingsbaan op te nemen.
Omdat de federale regering de bevolking in de maling neemt. Onze koopkracht ging stijgen en loopbanen gingen haalbaar worden? Hier komt echter niks van in huis.
Op 31 maart gaan de Belgische werknemers in algemene staking; zowel in de privé- als de openbare sector. Het is tijd dat de werknemers gehoord worden en dat de economische lusten en lasten eerlijk verdeeld worden.
De aanvallen op werknemers zijn talrijk en keihard:
De regering-BDW-Bouchez snijdt in de pensioenen. Het wordt langer werken voor minder pensioen.
Voor werknemers is het al flexibiliteit dat de klok slaat en de regering doet er een schepje bovenop. De werkgevers zitten in een zetel en rekenen zich al rijk.
Er wordt bespaard op gepensioneerden, werkzoekenden en in de openbare diensten. De zwaarste schouders zouden de zwaarste lasten moeten dragen. Daar is met deze regering geen sprake van.
Vrouwen staan weer in de vuurlijn: het besparingsbeleid treft hen extra hard.
Ze hebben gelogen. Onze koopkracht ging stijgen, maar brokkelt in werkelijkheid langs alle kanten af.
Het zijn nochtans de werknemers die het land en de economie doen draaien. Het is tijd dat hun stem gehoord wordt en dat zij hun eerlijk deel krijgen.
Staak mee op 31 maart: voor degelijke pensioenen en haalbare loopbanen, voor sterkere koopkracht, voor kwalitatieve openbare diensten en opdat de sterkste schouders eindelijk de zwaarste lasten dragen.
Regeerakkoord doorgelicht
Wat is de impact van het regeerakkoord-BDW-Bouchez voor: